dimecres, 27 de maig del 2009

LA INFORMACIÓ A LA XARXA, EL COPIAR I ENGANXAR I EL GUIATGE DELS TREBALLS


El nostre treball va sobre la Viquipèdia, la major enciclopèdia d'informació que hi ha a Internet; el copiar i enganxar, una cosa que tots coneixem i que sovint fem als nostres treballs i la informació a la xarxa que ara ja sabem que no tota és bona ni correcta. Així doncs us en faré un breu resum:

La Viquipèdia

Enciclopèdia lliure, d’alta qualitat on tothom hi pot accedir i contribuir.

Es desenvolupa en el lloc web Wikipedia.org fent ús d'un programari wiki

Tres característiques essencials del projecte Wikipedia que defineixen conjuntament la seva funció a la web:

1. Permet la recopilació, l'emmagatzematge i la transmissió de la informació de forma estructurada.

2. És un Wiki, pel que, amb petites excepcions, pot ser editada per qualsevol.

3. És de contingut obert, evidentment controlat.

Disposa d’un conjunt de polítiques que controlen la informació entrant.

Poden afegir, revisar, transferir i esborrar articles publicats.

Aquesta política controla també el vandalisme, consisteix a fer edicions que esborren contingut important, introdueixen errors, agreguen contingut inadequat o ofensiu o simplement, incompleixen les normes del wiki.


El copiar i enganxar i el guiatge de treballs

Molts alumnes és el que més fan actualment, i per tal que això no passi i és faci un bon ús de les Noves Tecnologies i la informació que busquem i trobem a la xarxa la sapiguem utilitzar correcta i adequadament creiem que el més important com a bon alumne seria: Una opció que seria molt vàlida és que l'alumne realitzés ell íntegrament el seu treball però hagi citat i copiat i enganxat texts de diverses fonts d'informació per millorar- lo. En aquest cas es notaria molt perquè la gramàtica i lèxic de l'alumne no seria el mateix que el dels texts copiats i enganxats però comença a tenir clar el concepte de recerca i el procés d'elaboració del seu propi treball però li faltaria millorar i potenciar la capacitat de síntesi.
Tot i així doncs la següent opció i, potser la més correcta, seria que l’ alumne hagués buscat informació a qualsevol font, és igual si és un llibre o és a Internet; l’hagués contrastat, classificat i sintetitzat i entregués un treball fruit de la seva cerca i la seva elaboració d’informació. Així doncs l'alumne demostraria que ha fet un esforç a nivell de comprensió de la informació buscada i una capacitat de selecció i síntesi i una posterior redacció de continguts.
Aquesta hauria de ser la principal finalitat tant de l'alumne que fa el treball com la del mestre que el demana i per tak que aquest mestre faci una bona proposta i els seus alumnes enfoquin bé el treball i el facin el millor possible el mestre hauria de:

  • Plantejar- se com presentar correctament una assignatura o un treball a l’alumne fent que aquest estigui interessat i motivat. El primer que cal és despertar la curiositat a l’alumne, després un bon seguiment de la informació que ells hagin pogut trobar. També fer les classes més dinàmiques pel que fa a l’assignatura i entretingudes per poder mostrar als alumnes altres maneres de donar continguts.
  • També seria interessant plantejar- se, com a mestre, formar correctament als alumnes en l’ús de les Noves Tecnologies. Hem de pensar que actualment en totes les cases hi ha ordinadors i demés i que els nens i nenes ho tenen a l’abast i que millor que ensenya’ls que és una bona eina si la saben utilitzar correctament.
  • És molt important que quan el mestre mani un treball tingui tant ell com els alumnes molt clar el motiu pel qual faran aquest treball i quins són els principals objectius que vol que assoleixin.
  • I una altra bona estratègia és demanar als alumnes activitats posteriors al treball en les que per realitzar- les correctament han de tenir assimilats els continguts del treball, com per exemple exposar- lo a la resta de companys a l’aula

Actualment vivim en una societat que des de fa molts anys les Noves Tecnologies hi estan més implicades i s'usen molt més, sobretot en aquest últim període que s'estan modernitzant i innovant cada cop més. Això però està al nostre favor ja que cada vegada són més barates, hi ha més gent que les pot comprar i utilitzar i entrem en un marc de gran desenvolupament, amb més plantejaments que sempre evolucionen.

Els inconvenients de les Noves Tecnologies no està en lo tecnològic sinó en les persones que les empren. La clau està en saber prioritzar i entendre quan i com s'han d'utilitzar.

A les escoles però ens hem de modernitzar, reinventar- se o morir, ja que aquestes són el futur i hem de fer que els nostre alumnes en siguin grans experts. És per això que a l'hora de manar treballs hi ha d'haver un bon guiatge i una ajuda i seguiment per part del mestre i no negar que és a través d'aquestes d'on molts dels nostres alumnes cercaran i trobaran la major part de la seva informació, cal que nosaltres sabem com ajudar- los.

Creiem que les Noves Tecnologies són el futur i que ens hem de plantejar que tant a les nostres feines com a les dels nens/ es aquestes seran cada vegada més utilitzades. Siguem bons mestres i no els impedim utilitzar el futur sinó ajudem- los a construir- lo cada vegada millor!!!


I aquest és doncs un breu, molt breu resum del que seria el nostre treball, potser del que seria el més important a saber i tenir en compte però no estudieu d'aquí... mireu el treball final!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada